Březen 2013

Jasmín

14. března 2013 v 21:53 | Deborah |  Zajímavosti o rostlinách
  • jasmínu je více druhů
  • je to stálezelenný keř a pochází ze zemí Orientu
  • v součastnosti se nejvíce pěstuje v okolí Středozemního moře
  • nejlepší olej z jasmínu je z Turecka
  • pěstovat se dá jako pokojová rostlina i v zimních zahradách, sklenících
  • kvete v zimě a na jaře, květy drží lépe ve studené místnosti, co nesnáší tak to topení třeba pod okny pod parapetem kde bývá se tahle rostlina hlavně ve fázi kvetení nedá pěstovat
  • u nás v Čechách se častěji vysazuje keř pustoryl vonný a s jasmínem má hodně podobnou vůni a tak je náhradou za poměrně choulostivější jasmín pravý a vysazuje se jako okrasný keř zahrad a parků, pustoryl však nemá žádné léčebné účinky, nic se z něho nespotřebovává ani není jinak užitečný
  • jasmín má květy nejčastěji bílé, ale i žluté květy nejsou vyjímkou
  • jasmínové květy mají nádhernou vůni, která i léčí
  • jasmín patří mezi hlavní aromatické rostliny a řadí se i mezi základní vůně aromatie
  • jasmínové květy si lze během květu otrhávat a rychle sušit tedy tak aby nezhnědly nebo si je i zakoupit a tak ovonět sypaný černý, bílý nebo i zelený čaj
  • sušené květy v papírovém sáčku jdou sehnat v ceně kolem 24 Kč
  • květy přidávat do plátěných polštářků a sáčku a když vůně vyprhá přivonět silicí z jasmínu
  • silice, olej nebo sušené květy se přidávají do svíček už při jejich výrobě a stejně tak i do mýdel
obrázek jasmínu za oknem:
pěkný článek o jasmínu najdete :

Jarní očistná dieta

8. března 2013 v 8:44 | Deborah |  Jak prospět svému zdraví
V březnovém sešitě Recepty pro zdraví mně mimo další zaujala dieta "Zelená" v článku Osvědčené krátkodobé diety pod tématem jarní očista těla i duše a tak upravuju a přepisuju sem:

Je to třítýdenní dieta, která je sestavena výlučně ze zelené zeleniny a ovoce!:)
Dieta obsahuje tedy především chlorofyl:
  • odstraňuje toxiny
  • ulevuje nervové soustavě
  • zlepšuje práci celého trávicího systému
  • snižuje riziko cukrovky a hladinu cukru v krvi
  • léčí cévní problémy (křečové žíly, hemeroidy, vředy)
  • příznivé působí na kožní problémy
  • redukuje produkci slizu v dutinách
Zelené produkty:
  • jablka, zelené hroznové víno, kiwi, limetky, avokádo, angrešt
  • špenát, brokolice, kopr, kapusta, zelí, salát, pažitka, okurka, paprika, cuketa, chřest, klíčky např. mungo a další, řapíkatý celer, pampeliška list, petrželková nať; zelené fazolky, růžičková kapusta
  • pistácie, dýňové semínko, hrášek
  • přidávám bazalku, teď brzy na jaře i list mladé kopřivy, řebříčku, šťovíku
K snídani se má připravit zelený koktejl, k obědu se doporučují vařit krémové polévky a k večeři zelenina v páře. Také se mají jíst saláty a ovoce. Nemá se zapomínat, že nejzdravější je syrová zelenina a čerstvé ovoce a to platí hlavně pro očistnou dietu. Pro zdravé stravování a nenásilnou dietu se připravují i teplá jídla.
  • např. snídaně nápoje z okurky, řapíkatého celeru, zelené koktejly nebo smoothie třeba z kiwi, nebo samotné ovoce hrozny, kiwi, jablka nejlépe zelené nakyslé chuti, v nepřísné dietě, která není jen na očistu i vaječné omelety s kopřivami, špenátem, bazalkou, zelenými natěmi bylin, s bylinkami apod.
  • k obědu krémová hrášková polévka, brokolovicová polévka, salát třeba ledový; dietní jídla jako rýže se zeleninou a rizeta z vybrané zeleniny, polévky zeleninové; sytější jídlo zdravé, ale ne pro očistnou dietu je např. zapečená růžičková kapusta s brambory nebo kaší; "čínské" nudle co se smaží stačí i jen povařit a jsou též dobré se zeleninou
  • jako svačinka pistácie, semínka dýní, mungo, klíčky čočky, klíčky vojtěšky a další zelené klíčky i řeřicha do jogurtu
  • k večeři šetrně vařená brokolice posypaná třeba mozarellou, podušené zelené fazolky
v jiných článcích mám recepty a sepisuju i své recepty přímo se zelených potravin a i pro tuhle dietu.

Tulipánové naladění

8. března 2013 v 8:04 Zajímavosti o rostlinách
O tulipánech

Tulipány pocházejí z Číny. Odtud se rozšířily do Turecka, Íránu, Severní Afriky a dalších zemí.

Tulipánů je spousta druhů. Aby se v nich odborníci vůbec vyznali, rozdělili je do pátnácti podskupin.

Každý rok se objeví na trhu několik úplně nových odrůd.

Řezané tulipány neumisťujeme v blízkosti topení a ve váze jim vyměníme každý den vodu a případně zkrátíme stonky a to nám zajišťuje delší čerstvost květu.

(Blesk ženy 6/2013,

Želatina, prevence pro klouby...

8. března 2013 v 8:03 Recepty nápojů, čaje, lektvarů
NÁPOJ I. želatinový
Vymačká se šťáva z několika pomerančů nebo lze nahradit 100% pomerančovým džusem.
Promíchá se s lžičkou čisté želatiny.
A na jaře při prvních kopřivách i přidat šťávu z těchto čerstvých rostlin popřípadě dokoupit v obchodech s bylinkami již hotový preparát.
Nápoj je výbornou prevencí zejména pro přidanou želatinu a je tím pravým na pohyblivost a posílení kloubů, chrupavek i kostí.

Blahodárný lněný olej
Přírodní omega - 3 mastné kyseliny, které jsou obsažené ve lněném oleji, mají klíčový význam pro lidské zdraví.
Tento olej se doporučuje hlavně pro lidi co chtějí pečovat o dobrou kondici svého srdce a kloubů.
- Pravidelné užívání lněného oleje brzdí rozvoj zánětu kloubů revmatického i degenerativního původu.
- Doporučuje se dopřát si polévkovou lžíci lněného oleje denně.
- Ovšem pozor! Lidé s cukrovkou nebo jakýmikoli oběhovými problémy by rozhodně neměli tuto doporučenou dávku překračovat!

--------------------------------------------------
Degenerativní změny kloubů mohou mít různé příčiny. Na vině může být genetika, nemoc nebo úraz. Vliv však může mít i práce, kterou děláte, váš oblíbený sport, který nadmíru zatěžuje klouby i svaly v jejich okolí. Bolesti zvyšuje i nadváha a i ona sama může být příčinou degenerativní změny kloubů. Toto onemocnění se může týkat každého bez ohledu na jeho věk!
-------------------------------------------------

JÍDELNÍČEK
na vznik kloubních nemocí má vedle genetické výbavy, nadměrné námahy či nehod značný vliv i to, z čeho je složený jídelníček. Co by nemělo chybě pro zdraví kloubů v jídelníčlu?
Brokolice
  • působí jako účinná prevence degenerativních změn kloubů
  • zpevňuje strukturu kloubních chrupavek
  • je nízkokalorická zvláště, když ji připravíte v páře
Losos
  • jedna z tučných mořských ryb, obsahuje omega - 3 mastné kyseliny
  • podporuje spalování tuků a snižuje hladinu cholesterolu
Mandle
  • výrazně podporuje tvorbu kolagenu, který je základním "stavebním prvkem" kloubů a jehož zásluhou jsou kloouby pružné
  • mají protizánětlivé účinky
  • jí se přímo nebo chutné je mandlové mléko

Kořeněný odvar s bylinkami
Paní Kateřina radí připravovat čaj ze:
lžičky tymiánu
do toho špetku sušeného
nebo čerstvě nastrouhaného zázvoru
a pak se přidá plátek citronu a osladí medem
a pije se 3x denně

Kloubní směs
Paní Veronika píše smíchat stejnými díly byliny:
sušené plody borůvek
plody černého bezu
třezalku kvetoucí nať
květ měsíčku

Zalévá se lžička směsi a to vroucí vodou 200 ml a 20 minut se louhuje pak se scedí. A pije se to až třikrát denně. Byliny jsou neškodné jen třezalka se nesmí užívat zase tak dlouho nebo zcela nevhodná je bylinka a přípravky z ní při některých lécích, i při hypersenzitivitě na slunce se nedoporučuje.

Recepty pro zdraví, únor 2013 str.10 a 11)

únor 2013

8. března 2013 v 8:02 | Deborah |  Fotky květin, hmyzu, přírody
hyacint valentýnský ;)

beruška