Leden 2013

Oříšky pro zdraví

12. ledna 2013 v 19:59 | Deborah |  Jak prospět svému zdraví
Oříšky pro vaše zdraví
Není ořech jako ořech. Všechny jsou však zdrojem mnoha vitamínů a minerálů a také ořechových olejů. Díky kyselině linolové, vitamínu E a vysokému obsahu vitamínu B a minerálních látek především hořčíku, vápníku a fosforu, jsou ořechy ideální potravou pro ty, kteří zatěžují mozek a nervovou soustavu. Z tohoto hlediska jsou zvlášť vhodné lískáče, vlašské ořechy, kešu a paraořechy a piniové oříšky. Kdo chce zlepšit stav své kůže, nehtů či vlasů opět sáhne pro ořechy. Zde ořechový olej má možnost působit jak vnitřně tak z vnějšku. Příkladem je výborný olej z makadamských ořechů, který má výborně regeneruje pokožku. Z 10 gramů mandlí se získá celých 252 mg vápníku, což je zhruba pětina až čtvrtina doporučené denní dávky zdravému jedinci. Mimo jiné tento vápník dokáže naše tělo mnohem lépe využít než vápník z mléka a mléčných výrobků. Takže pro ty kdo z jakýchkoliv důvodů nemůžou konzumovat právě mléko, mléčné výrobky jsou ořechy nejlepší alternativou pro přísun vápníku a tím pádem prevencí proti osteoporózy. Ořechy jsou tedy velmi zdravé a tak si je máme dopřávat třeba každý den. Pro malé děti jsou však ořechy nevhodné. Snad až ve třech letech můžete zkusit vlastní nebo kupované ořechové mléko: nejčastěji z mandlí a také z lískáčů. A pro přímou konzumaci nejprve jádra vlašských ořechů a oříšky co se lépe rozkousávají. Sekané, strouhané a jinak připravené ořechy se dávají nejen do vánočního pečiva. Z jihoindické kuchyně, Indonésie a z jiných zemích světa, hlavně kde rostou palmy kokosového ořechu jsou známy recepty kde se přidává kokosové mléko.

Lískové oříšky
Obsahují kromě tuků (až 60 %) také bílkoviny (okolo 19 %), vápník, hořčík a železo. Jsou prospěšné při neurózách a ke zlepšení paměti.

Vlašské ořechy
Obsahují hlavně tuky, vápník, zinek, selen, železo, fosfor, vitamín E a vitaminy řady B - významně posilují nervovou soustavu a snižují hladinu cholesterolu. Konzumovat bychom měli pět ořechů denně. Z vlašských ořechů se také lisuje vysoce kvalitní olej, bohatý zdroj nenasytných mastných kyselin.

Pekanové ořechy
Jedná se o odrůdu vlašských ořechů, která má protirakovinné účinky. Pekanové ořechy jsou bohaté na vitamíny a minerální látky. Před loupáním se musí namočit do vroucí vody na 15 minut. Mají vysoký podíl zinku, který je nezbytný pro správné fungování bílých krvinek chránící naše tělo před infarktem.

Mandle
Vysoký podíl hořčíku uklidňuje nervy, jejich konzumace mandlí zlepšuje kvalitu pokožky, vlasů a nehtů. Mandle se používají celé nebo loupané do salátů, rizot, omáček nebo náplní moučníků i masových rolád. Mleté mohou nahradit některé druhy mouky, ze spařených mandlí se vyrábí mandlové mléko, které je zdrojem například vápníku, hořčíku či železa.

Pistácie
Obsahují fytosteroly, které snižují hladinu cholesterolu a mají preventivní účinek proti různým typům rakoviny. Vysoké proceto draslíků pomáhá upravovat krevní tlak.

Kešu ořechy
Jde o semena tropického stromu zvaného ledvinovník. Zdravější jsou nesolené a nepražené, které se pouze suší při nízké teplotě. Kešu oříšky jsou bohaté na betakarotén a zinek, stopové prvky v nich obsažené podporují růst buněk. Dále také obsahují železo, proto je jejich konzumace žádoucí při stavech únavy a špatné koncentrace. Karotenoidy působí příznivě na kůži, sliznice a oči.

Makadamové ořechy
Jsou bohaté na tuky snižující hladinu "špatného" cholesterolu, mají blahodárný vliv na celý kardiovaskulární systém.

Para ořechy
Jedná se o plody stromu zvaného Juvie ztepilá. Lépe je zakoupit ve skořápce, ale častěji se prodávají vyloupané. Přidávají se do řady dezertů, ale pro někoho mohou být alergenem. Para ořechy jsou zdrojem selenu, který má spolu s vitamínem E, který rovněž obsahují, ochranný účinek proti onemocněním srdce a cév. Jsou nejlepší pro podporu imunitního systému (vitamín B, selen).

Arašídy
Jsou více luštěninou a jsou to plody podzemnice olejné. Doma je konzumujeme pokud možno nesolené a sami si je vyloupeme. Mají pozitivní vliv na snížení rizika vzniku zubního kazu, pomáhají při některých kožních onemocněních, chrání nervy a podporují krvetvorbu. Arašídový olej ale obsahuje alergeny, vyhýbat by se arašídům měli i nemocní dnou. Mají vysoký obsah niacinu, vitaminu B3, který usnadňuje metabolismus tuků a sacharidů, během nějž získávají buňky energii z živin.

Jedlé kaštany
Též nejsou pravými ořechy a jde o plody semena stromu kaštan jedlý. Jsou bohaté na vitamíny B a E a mají nízký obsah tuků. Jsou kaloricky vydatné, neobsahují však olej, ale škrob, menší procento cukru, tuku, bílkovin a mají vysoký obsah vitaminu C a B1.

Piniové oříšky
Piniové oříšky jsou semena středozemní borovice, známé jako pignoli. Piniové oříšky se prodávají oloupané, pražené nebo někdy i solené.
Obsahují hodně kvalitní bílkoviny, vitamín B1 a železo. Doporučují se při poruchách nervového původu a při vyšší duševní zátěži.

(A vše o oříšcích jsem sepsala s pomocí Zdravé hubnutí číslo 12/12)
Sama jsem snad celý prosinec denně pojídala mandle v množství jednoho šálku na den a opravdu jsem spokojená se svojí pletí a vlasy takže na těch doporučení něco pravdy je!!!

Česnek medvědí

10. ledna 2013 v 16:32 Byliny, koření, rostlinky
Tato rostlinka konkrétně její chuť i aromatické látky se podobají a nahrazují obyčejný klasický česnek. Do jídla místo rozetřelého či jinak upraveného stroužku česneku se přidávají nasekané listy. Jejich chuť není tak palčivá a tak se může dát větší množství. Rostlinu chci přidat do kuchyňských truhlíků a vyzkoušet jak se jí zde povede. Doporučuje se i do zahrádky a to do kraje na stinné vlhčí místo kde se dobře rozroste a tak vždy bude po ruce, když je ho třeba.

Něco o medvědím česnelu a o jeho pěstování přímo co doporučuje zahradní obchod Starkl:
Medvědí česnek je odedávna známé koření!
Latinský návod: Allium ursinum.
Použitelné jsou listy i stonky. Chuť česneku medvědího je překvapivě svěží a připomíná mix pažitky a česneku, ale nepálí tolik a nenadýmá. Jeden z nejznámějších prostředků přírodní medicíny výrazně napomáhá při onemocnění horních cest dýchacích a proti plísním. A ta chuť!
Používáme do pomazánek, polévek, salátů, na brambory nebo prostě jen ke zdravé snídani na chleba s máslem!
Zasílá se zakořeněná cibule v květináči o průměru 12cm. Sází se do zahrady nebo se pěstuje na balkonu, v truhlících.
Stanoviště. polostín - stín. Doba květu: duben - květen. Výška: 30 - 40 cm.


http://www.cesnek-medvedi.cz/