Rady pro dobré trávení I.

24. srpna 2011 v 20:46 | Deborah |  Rady z praxe
Je mnoho prostředků na dobré a správné trávení a činnost trávicího systému a střev.
Dnes se do popředí dostávají exotické byliny a kořeniny, ale plno prostředků najdeme i z naší přírody.
Vypisuju některé byliny a kořeniny.

Jaký je rozdíl mezi těmito zdánlivě stejnými pojmy?
Je to právě to, že byliny se používají k přípravě čajů a do pokrmů, aby nám pomohli třeba k dobrému trávení (sem patří i zelenina) a kořeniny tedy i koření se dávají do pokrmů a jídel, aby se jídlo dobře trávilo a dobře se vstřebalo a navíc obsahuje i cenné látky. Dále kořeniny jsou některé zelené byliny vhodné na přípravu všelijakých likérů - tady by nám mohly povídat horalové v Alpách. Téma rozdílů se dá zpracovat i jinak, ale věc se bere celkově.

A teď už úplně od jinud. Z těch nejnámějších cizokrajných je nejlepší zázvor. Má však i vedlejší účinky a to, že může podráždit žaludek nebo žlučník. Nesmí se požít větší množství a lidé nemocní na orgány slinuvku, žaludek nebo žlučník si určitě musí dát pozor i při zázvorém čaji se sáčku. Jinak se zázvor dá strouhat a připravovat se různé nápoje.

Zázvor se používá i pod maso, v orientálních směsích se zeleniny takzvaných čatní, sušený zázvor se i mele a prodává se jako koření, zázvor je složkou v kari koření.
Koření není vhodné moc pro děti. Dále zvyšuje horkost a v teplém počasí není dobré používat čerstvý ani ve studených nápojích. Mohlo by to dělat problémy viditelné třeba na pleti. Jako prevence před onemocněními, před kašlem, před nastuzením je výborný třeba i jen strouhaná kúra s citronem a jen tak vás nic nechytí.

Další známé čaje a koření na dobré trávení:

Široce dostupná máta - mátový čaj před i po jídle; do některých jídel se hodí i lístky máty; experimentem trochu lístků do omáčky se nic nezkazí. Také se dělá mátový likér a i ten se dá v malém množství užívat na trávicí problémy.

Majoránka - přidává se do jídel kvůli nadýmání, dává se do bramborových jídel.

Chilli paprika nebo ostrá pálivá paprika - koření ostré je i prevencí proti všelijakým bacilům; chili se přidává na špetku nože čerstvé nebo i sušené do různých jídel, více do mletých mas a "těžkých" jídel. Jenom třeba do zeleniny - ne! Trochu třeba do luštěnin nebo do fazolového salátu. Do různých mexických zeleninnovo-masových směsích a jídel. Ostrá paprika třeba i spolu se sladkou do gulášů a podobně. Toto koření opět zvyšuje horkost a je dobré tedy "šetřit" kvůli pleti a celkově se namáchá systém vylučování potu a způsobuje to problémy.

Saturejka - Je dobrá do luštěnin na dobré trávení, zároveň dělá dobrou chuť. Je výborná do čočky i do cizrny. Často v kombinaci z výše popsaným použitím papriky.

Fenykl a kmín - také dobrý na nadýmání. Dělají se různé likéry. Odvar z fenykl a čajík z heřmánku jsou dobré i miminku na bolesti bříška.

Kyselejší jablka nastrouhaná - ty jsou dobré na celkové pročištění. Dělají se desetidenní postní kúry. Jinak šťávu z nich nebo strouhané jablko na pročištění stačí i ráno nebo dvě hodiny před jídlem.

Při celkových problémech při nadýmání je dobré vynechávat cibuli. Není dobré každý den jíst jídla kam se přidává.

DALŠICH TECHTO RAD JE VÍCE A RÁDA NAPÍŠU.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama